ΟΙ ΥΠΕΡΟΧΟΙ ΤΟΥ ΓΕΙΤΟΝΙΚΟΥ ΧΩΡΙΟΥ

του Αλμπέρτο Φλωρεντίν

Ξεκίνησε με την Εκκλησία, και επεκτάθηκε παντού. Ακόμα και η Συνεργατική Τράπεζα, το ΣΤΕΛΜΕΚ, μπήκε στον χορό, αποφασίζοντας να σταλούν 20,000 ευρώ για σίτιση των άπορων μαθητών Μέσης Εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Μεγάλες επιχειρήσεις ιδιοποιήθηκαν και καταχράστηκαν το σύνθημα «Είμαστε Όλοι Έλληνες» των κινητοποιήσεων των εργαζόμενων μεγάλων ευρωπαϊκών χωρών – στη Γερμανία, την Αγγλία, την Ισπανία – που αντιστέκονταν στις πολιτικές λιτότητας των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων. Και το μετέτρεψαν σε κάλεσμα για φιλανθρωπία και ελεημοσύνη προς τα θύματα των νεοφιλελευθέρων πολιτικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην Ελλάδα.

Τα κίνητρα του απλού κόσμου που παρασύρεται από αυτό το κάλεσμα είναι στις περισσότερες περιπτώσεις ειλικρινή και συγκινητικά. Κάποιοι, λίγοι νομίζω, το κάνουν από εθνικισμό – βοηθούν τους «αδελφούς έλληνες». Οι περισσότεροι όμως συμμετέχουν επειδή τους καίει, όπως όλους τους απλούς εργαζόμενους, το ανθρώπινο δράμα που ξετυλίγεται στα Δελτία Ειδήσεων: Οι ουρές έξω από συσσίτια, άνθρωποι να κοιμούνται και πεθαίνουν στους δρόμους ή να αυτοκτονούν, μαθητές που λιποθυμούν μέσα στις τάξεις από ασιτία.

Όμως δυστυχώς σε αυτή την περίπτωση ισχύει το γνωμικό «ο δρόμος προς την κόλαση είναι στρωμένος με καλές προθέσεις».

Θυμάμαι μια ταινία που είδα πριν χρόνια, και που άφησε εποχή. Αναφέρομαι στο western «Και οι Εφτά Ήσαν Υπέροχοι» (The Magnificent Seven), η νούμερο 2 ταινία σε μεγαλύτερο αριθμό προβολών στα αμερικάνικα κανάλια.

Στην ταινία μια συμμορία λυμαίνεται ένα μεξικάνικο χωριό, το οποίο ληστεύουν τακτικά, μετά από κάθε σοδιά. Οι απελπισμένοι αγρότες προσλαμβάνουν εφτά καουμπόηδες πιστολέρο για να τους βοηθήσουν να αποκρούσουν τους ληστές στην επόμενη τους έφοδο. Οι πιστολέρο μαθαίνουν στους αγρότες την τέχνη τους, και τελικά καταφέρνουν, μαζί πιστολέρο και χωρικοί οπλισμένοι όπως όπως, να εξουδετερώσουν τους ληστές, και να σκοτώσουν τον αρχηγό τους. Όχι βέβαια χωρίς θυσίες. Σκοτώνονται αρκετοί αγρότες και από τους εφτά υπέροχους μόνο τρεις φεύγουν ζωντανοί από το χωριό.

Ας φανταστούμε ένα εναλλακτικό σενάριο, όπου αντί για τους καουμπόηδες τους αγρότες βοηθούν οι κάτοικοι ενός γειτονικού χωριού. Οι οποίοι μετά από κάθε επιδρομή των ληστών τους προμηθεύουν με αυτοθυσία τρόφιμα από το υστέρημα τους.

Οι υπέροχοι εφτά, ενώ αρχικά είχαν ως κίνητρο την όχι και τόσο αξιόλογη πληρωμή που τους υποσχέθηκαν οι αγρότες, κατάληξαν να θυσιαστούν για να πολεμήσουν την αδικία. Αλλά και η θυσία των φτωχών αγροτών του γειτονικού χωριού δεν θα ήταν λιγότερο ευγενική και αξιοθαύμαστη.

Θα ήταν όμως αποτελεσματική;

Οι ληστές στο έργο δεν έπαιρναν όλη τη σοδειά, ούτε σκότωναν όλους τους αγρότες – παρά μόνο αυτούς που αντιστέκονταν. Γιατί φρόντιζαν για το δικό τους μέλλον. Ήθελαν τους αγρότες να συνεχίζουν να δουλεύουν στα χωράφια τους ώστε στην επόμενη σοδιά να μπορούν ξανά να τους ληστέψουν .

Στο εναλλακτικό μας σενάριο οι ληστές τους έπαιρναν αρχικά τα 500 κιλά καλαμπόκι και τους άφηναν τα υπόλοιπα 500 για να ζήσουν – πεινασμένοι μεν αλλά και ικανοί να δουλέψουν για τη επόμενη σοδιά.

Όταν κινητοποιήθηκαν οι αλτρουιστές γείτονες τους κατάφερναν και τους προμήθευαν ακόμα 200 κιλά καλαμπόκι.

Αποτέλεσμα; Οι ληστές στην επόμενη επιδρομή να τους αρπάξουν 700 κιλά, αφήνοντάς τους και πάλι το υπολογισμένο ελάχιστο των 500 κιλών.

Χωρίς καθόλου να το θέλουν, οι πονόψυχοι αλλά αφελείς γείτονες είχαν στην πραγματικότητα παραδώσει στους ληστές ακόμα 200 κιλά καλαμπόκι, προϊόν του δικού τους μόχθου. Με τους ληστές να σκέφτονται «να κάποιοι αφελείς που μπορούμε εύκολα να ληστέψουμε – ας το σχεδιάσουμε λοιπόν».

Ας σκεφτούμε και ένα σύγχρονο σενάριο, όπου οι ληστές δεν είναι οι άξεστοι μεξικάνοι του 19ου αιώνα, αλλά σύγχρονοι σπουδασμένοι επιχειρηματίες (με MBA και πτυχία Μάρκετινγκ). Αυτοί δεν θα περίμεναν από τους γείτονες να σκεφτούν μόνοι τους την βοήθεια στους χωρικούς. Θα ξεκινούσαν οι ίδιοι μια τέτοια εκστρατεία.

Μήπως η συμπεριφορά της Τρόϊκας , των «σκληρών» ευρωπαϊκών κυβερνήσεων του βορρά, και των εγχώριων συνεργατών τους που κυβερνούν την Ελλάδα, που κάθε λίγους μήνες εμφανίζονται με περισσότερες απαιτήσεις για λιτότητα, δεν είναι παρόμοια με εκείνη των ληστών; Η διαφορά τους είναι ότι δεν νοιάζονται μόνο για το αν θα επιβιώσουν για να συνεχίσουν να παράγουν τα θύματα τους. Ενδιαφέρονται και για το αν οι έλληνες εργαζόμενοι θα αγανακτήσουν τόσο που τελικά θα τα τινάξουν όλα – μαζί και αυτούς – στον αέρα. Αυτό ήταν κάτι που δεν το υπολόγισαν οι ληστές στο «Και οι Εφτά Ήσαν Υπέροχοι», και έτσι την πάθανε. Αυτοί όμως ήταν αμόρφωτοι. Οι σημερινοί ληστές έχουν στην πληρωμή τους σπουδασμένους οικονομολόγους, επικοινωνιολόγους, μανατζερέους και άλλα τέτοια υποκείμενα που δίνουν στις μέρες μας κακό όνομα στις πανεπιστημιακές σπουδές.

Ότι λοιπόν προαιρείσθε, καλόψυχοι και συμπονετικοί κύπριοι εργαζόμενοι, για τα κουρεμένα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και τους κροίσους μεγαλομετόχους τους; Και μη ξεχνάμε, μερικά απ’ αυτά είναι ντόπια. Θα βοηθήσουμε να αποπληρωθούν τα ελληνικά χρέη, ιδιαίτερα στην Τράπεζα Κύπρου και στην Ελληνική Τράπεζα, στις οποίες η Εκκλησία της Κύπρου, όπως μας το θύμισε τελευταία ο Αρχιεπίσκοπος, έχει πολλές μετοχές;

Να μας λείπει. Υπάρχει διέξοδος για την αλληλεγγύη μας προς τους απλούς δοκιμαζόμενους έλληνες. Το σενάριο του έργου είναι πολύ καλύτερο. Πιστολέρο δεν μπορούμε να γίνουμε, ούτε να διδάξουμε τους έλληνες πώς να αντισταθούν. Μπορούμε όμως να στέλνουμε τα χρήματα μας σε οργανώσεις που αντιστέκονται στους ληστές. Όπως στα ελληνικά συνδικάτα, αντί στο εδώ υποκατάστημα του ελληνικού κράτους, στην ελληνική πρεσβεία.

Ειδικά καροτσάκια του σουπερμάρκετ AlphaMega στη Λευκωσία

(δημοσιεύθηκε στην εβδομαδιαία εφημερίδα ΓΝΩΜΗ στις 20/4/2012)

2 σκέψεις σχετικά με το “ΟΙ ΥΠΕΡΟΧΟΙ ΤΟΥ ΓΕΙΤΟΝΙΚΟΥ ΧΩΡΙΟΥ

  1. Συμφωνώ απόλυτα. Το άρθρο μπαίνει στην ουσία των πραγμάτων.και, το κυριότερο, δεν εξαντλείται στην ανάλυση. Καταθέτει συγκεκριμένη πρόταση. Ας την κάνουμε παντιέρα:
    «Να στέλνουμε τα χρήματα μας σε οργανώσεις που αντιστέκονται στους ληστές «.

  2. έχω την εντύπωση πάντως ότι εν ο ΑΣΤΡΑ που εξεκίνησε πρώτος τούτη την ιστορία της συλλογής τροφίμων

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.